رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور اعلام كرد

رایزنی برای ایجاد گروه آموزشی خاص برای مبتلایان به بیماریهای نادر و خاص

رایزنی برای ایجاد گروه آموزشی خاص برای مبتلایان به بیماریهای نادر و خاص

ساماس: بنابر اعلام معاون وزیر آموزش وپرورش و رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور، 525 کاردرمانگر و گفتار درمانگر در آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان قبول شده اند که از امروز (اول بهمن) ابلاغ آنها صادر شده و در مراکز زیر مجموعه این سازمان مشغول بکار می شوند.


به گزارش ساماس به نقل از ایسنا، حمید طریفی حسینی در نشستی خبری اظهار داشت: سومین آزمون استخدامی که وزارت آموزش وپرورش در سال ۱۴۰۲ برگزار کرد، آزمون استخدامی مربی امور آموزش معلولان با هزار ردیف استخدامی بود که ۲۱ مهربرگزار شد.

وی با اشاره به اعلام نتایج آزمون یاد شده طی هفته گذشته، درباره ی جزییات آن و آمار پذیرفته شدگان توضیح داد: در این آزمون فقط افرادی می توانستند شرکت نمایند که حداقل مدرک لیسانس کاردرمانی و گفتاردرمانی داشته باشند. تعداد فارغ التحصیلان این رشته ها در کشور کم است. بدین جهت ۲۴۱۶ نفر در آزمون ما ثبت نام کردند که از این بین ۱۶۷۳ نفر در آزمون حاضر شدند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، ۱۱۶۸ نفر طی پروسه چند برابر ظرفیت جهت شرکت در ارزیابی تکمیلی آزمون مربی امور آموزش معلولان مجاز شدند که از این بین ۵۲۵ نفر در مرحله اول قبول نهایی شدند.

رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور افزود: با هماهنگی در استانها قرار بر این است که ابلاغ کاری این ۵۲۵ نفر از امروز اول بهمن ماه صادر شود و امکان فعالیت این تعداد افراد در مدارس فراهم می شود. همزمان با هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان دوره آموزشی این ۵۲۵ نفر بصورت همراه با کار و ضمن خدمت به انجام می رسد.


انتشار دفترچه تکمیل ظرفیت مربی امور آموزش معلولان به زودی


طریفی با اعلان اینکه باتوجه به خالی ماندن ردیف های استخدامی آزمون مربی امور آموزش معلولان، این امر به مرحله تکمیل ظرفیت کشانده می شود، عنوان کرد: با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارتخانه تلاش داریم ۵۴۱ نفر دیگر را در مرحله تکمیل ظرفیت برای ارزیابی تکمیلی فرابخوانیم. به زودی دفترچه تکمیل ظرفیت را منتشر نماییم. در مرحله تکمیل ظرفیت گاهی افرادی که موفق نشدند به مرحله ارزیابی تکمیلی برسند، این شرایط برایشان فراهم می شود. تا پیش از پایان سال مرحله تکمیل ظرفیت را تعیین تکلیف می نماییم.

معاون وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه سازمان آموزش وپرورش استثنایی ۲۳۳۲ ردیف استخدامی در آزمون استخدامی آموزگاری سال ۱۴۰۲ داشت که از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر جدب شدند، افزود: در آزمون استخدامی که آموزش وپرورش درحال تدارک و برنامه ریزی برای برگزاری آن در اسفندماه است نیز پیشنهاد حدود ۱۱۱۱ نفر آموزگار استثنایی داده ایم.

رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور افزود: همین طور درحال رایزنی برای جذب و استخدام نیروهای خدمتگزار یا همیار دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی هستیم. این خدمتگزاران افرادی هستند که نقش کمکی برای والدین و معلمین در کنار دانش آموزان دارند.

در بخش دیگر این برنامه طریفی در پاسخ به سوالی درباره ی هزینه ای که آموزش هر دانش آموز استثنایی به همراه دارد، توضیح داد: سرانه آموزش برای دانش آموز استثنایی حداقل ۵ تا حداکثر ۱۰ برابر دانش آموز عادی است. میانگین تراکم دانش آموزان استثنایی در کلاس کمتر از ۵ نفر است.

وی همین طور در پاسخ به سوالی درباره ی تعداد دانش آموزان استثنایی، اشاره کرد: روند تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه ما در گروههای معلولیت کلاسیک ثابت است اما این روند در بعضی گروههای معلولیت مثل لطمه شنوایی به سبب پیشرفت سیستم سلامت رو به کاهش است. بطور کلی تعداد دانش آموزان استثنایی روندی ثابت و رو به کاهش دارد.

بگفته معاون وزیر آموزش و پرورش، سال قبل ۸۶۰ هزار نفر مورد ارزیابی شایستگی حرکتی قرار گرفته اند.

طریفی همین طور درباره ی آخرین آمار سنجش نوآموزان بدو ورود اعلام نمود که تا کنون مجموعا حدود ۷۰۰ هزار نفر یعنی تقریباً ۵۰ درصد تعداد کل نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ کلاس اول می روند تحت سنجش سلامت قرار گرفته اند و یا برای انجام این سنجش نوبت رزرو کرده اند.


بسته شدن پرونده «سنجش سلامت» کلاس اولی ها در خرداد ۱۴۰۳


رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با ابراز امیدواری نسبت به این که تا انتهای سال جاری سنجش سلامت حدود یک میلیون نوآموز به انجام می رسد، بیان کرد: کار سنجش سلامت حدود ۶۰۰ هزار نفر دیگر را هم تا سه ماهه اول سال آینده انجام می دهیم و در خرداد ۱۴۰۳ پروند سنجش نوآموزانی که مهر ۱۴۰۳ به کلاس اول می روند بسته می شود.

معاون وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سوالی درباره ی کیفیت سنجش در مراکز جامع تحت پوشش سازمان آموزش وپرورش استثنایی با سایر مراکز اشاره کرد: کار سنجش توسط نیروهای رسمی آموزش وپرورش که دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا در عرصه روان سنجی، تربیتی و.. هستند به انجام می رسد. این افراد تحت آموزشهایی قرار گرفته اند. تست هایی که ما از نوآموزان می گیریم اصلا در بیرون از مراکز ما وجود ندارد و اگر کسی این تست را از بیرون انجام می دهد، درحقیقت تخلف می کند.

وی افزود: ما تست های غربالگری خودرا سالانه تغییر می دهیم. این تست ها حالت محرمانگی دارند و فقط توسط خود سازمان به انجام می رسد. نیروهای ما با یک ابزار کار تشخیص را انجام نمی دهند و حداقل از سه تا چهار ابزار شامل تست، مشاهده بالینی، مصاحبه بالینی با والدین و مشاهدات معلم استفاده می نمایند. نیروهای ما خبره و متخصص این کار هستند. اکنون سنجش در طول سال و بدون وقفه به انجام می رسد و متغیرهای سنجش ما نسبت به گذشته تغییر کرده است.

بنا بر اظهارات وی هم اکنون حدود ۱۱۰۰ نفر از معلمان دارای دانش آموز اتیسم درحال آموزش هستند.

طریفی درباره ی اقدامات مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی توضیح داد: ۸۱۹ مرکز جامع داریم. درحقیقت در بیشتر مناطق آموزشی ما حداقل یک مرکز جامع وجود دارد. این مراکز نقش پایگاه ثابت و دائمی سنجش نوآموزان را دارند و در کنار آن کار مداخلات تخصصی برای گروههای مختلف دانش آموزان که دارای اختلالاتی نظیر هیجانی و رفتاری و... هستند نیز انجام می دهند. طیف عظیمی از دانش آموزان ما که الان در مدارس عادی محصل هستند، گروه هدف این مراکز هستند.
رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور اشاره کرد: استفاده از خدمات مراکز جامع این سازمان برای نوآموزان پیش دبستانی که دارای اختلال شناخته می شوند، رایگان است.


ایجاد کمیته های جای دهی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس


وی از ایجاد کمیته های جای دهی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس آگاهی داد و اضافه کرد: بعد از آنکه شدت و نوع معلولیت دانش آموز را تعیین می نماییم باید تشخیص دهیم که این دانش آموز در نظام آموزش عادی یا استثنایی تحصیل کند؟ بدین جهت برای جای دهی دانش آموز باید نظام آموزشی او، نوع نظام آموزشی او و نوع مدرسه ای که باید این دانش آموز در آن تحصیل کند را تعیین نماییم. در این جهت کمیته جای دهی آموزشی در مراکز جامع خود ایجاد کردیم تا کار جای دهی آموزشی را انجام دهیم.

معاون وزیر آموزش وپرورش با اشاره به ایجاد نظام «ارجاع» اشاره کرد: کار غربالگری اولیه و تشخیص تعدادی از اختلالات و یا مشکلاتی که دانش آموزان به ویژه در اختلالات عصبی و تحولی مثل اختلال یادگیری، نقص توجه بیش فعالی، لطمه زبان و گفتار و... دارند از طرف معلم به انجام می رسد. بطوریکه دانش آموزان محصل در مدارس عادی که دارای نشانگان این اختلالات هستند توسط معلم غربالگری اولیه شده و سپس معلم مداخله مختصر خودرا در کلاس انجام می دهد؛ اگر پاسخی نسبت به آن مداخله دریافت نکرد، دانش آموز را برای دریافت مداخلات سطح بالاتر به مراکز جامع ارجاع می دهد.

طریفی افزود: حالا درحال آموزش معلمان ابتدایی سراسر کشور دراین زمینه هستیم. در گام اول آموزش حدود ۹۵ هزار نفر را هدف گذاری کردیم و بخش مهمی از کار آموزش مدرسان استانی و مدرسانی که در سطح مناطق باید معلمان را آموزش دهند، انجام شده است. برای دانش آموزان که بصورت تلفیقی در مدارس عادی درس می خوانند چند دستورالعمل مهم به استانها ابلاغ کردیم و شرح وظایف مدارس را ابلاغ کردیم. اصرار ما بر این است که دانش آموز با لطمه بینایی، شنوایی، معلولیت جسمی و حرکتی و طیف اتیسم سطح بالا در مدارس عادی در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند.


دانش آموزان پروانه ای در مدارس عادی تحصیل می کنند


رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور در پاسخ به سوالی درباب این که بیماران پروانه ای تحت پوشش خدمات این سازمان قرار می گیرند، توضیح داد: جای دهی آموزش این دانش آموزان در نظام آموزشی عادی است چونکه از نظر ذهنی و هوشی مسئله ای ندارند و ذیل نظام آموزشی عادی هستند. حالا شرایط تحصیل این دسته از دانش آموزان در مدارس عادی برقرار است. گاهی اگر این دانش آموزان به خاطر بیماری غیبت و یا مشکلاتی از باب ترد دارند، مدارس با آنها همکاری می کنند.


رایزنی برای ایجاد گروه آموزشی خاص برای مبتلایان به بیماریهای نادر و خاص


وی اشاره کرد: اعتقاد ما بر این است که آموزش وپرورش استثنایی مکان محور نیست که در مکانی به نام مدرسه استثنایی خدمات را عرضه نماید بلکه خدمت محور است و خدمات آموزشی، تخصصی، توان بخشی، حمایتی و تسهیلاتی را به دانش آموزان تحت پوشش خود ارائه می دهد. درصدد پیگیری هستیم تا برای دانش آموزانی که بیماری خاص و نادر دارند که تعدد و تنوع این بیماریها زیاد هم هست، یک گروه خاص ایجاد نماییم. این امر همکاری و رایزنی با آموز ش و پرورش و حتی هماهنگی با بقیه شرکای کاری مثل وزارت بهداشت را می طلبد. این دانش آموزان بیماری دارند اما بیماری به مفهوم معلولیت نیست که برایشان مدرسه اختصاصی ایجاد نماییم بلکه باید تسهیلات وخدمات آموزشی از باب زمان آموزش و انعطاف هایی که برنامه درسی و آموزش الکترونیکی برای این دانش آموزان می طلبد را فراهم نماییم. ما حتی کلاس بیمارستانی در حیطه آموزش وپرورش استثنایی داریم که اگر ببینیم دانش آموز در آن فضا شرایط آموزش الکترونیکی را دارد، به او آموزش می دهیم.
ادامه دارد



منبع:

1402/11/01
17:01:37
5.0 / 5
269
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
ساماس - یوگا