مهر در گزارشی بررسی كرد؛

مجمع کمیته المپیک و چند بدعت اشتباه

مجمع کمیته المپیک و چند بدعت اشتباه

مجمع فوق العاده کمیته ملی المپیک در شرایطی برگزار شد که اندک اقدامات اصولی انجام شده در آن در سایه مجموعه حواشی و امور خارج از عرف و بدعت های اشتباه قرار گرفت.



به گزارش ساماس به نقل از مهر، مجموعه ای از مدیران تصمیم گیر ورزش کشور روز گذشته به ریاست سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و با حضور حمید سجادی وزیر ورزش و محمد پولادگر معاون وی گردهم آمدند تا برگزار کننده پنجاهمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک باشند. مجمعی که تعیین زمان انتخابات کمیته ملی المپیک بعنوان مهم ترین دستورالعمل تعیین شده برای آن به نتیجه رسید اما حتی همین خروجی هم مانند خیلی دیگر از اقدامات انجام شده در آن یا خلاف اساسنامه بود یا غیرمرسوم!
مجمعی که فوق العاده بود نه مشورتی!
مجمع روز سه شنبه کمیته ملی المپیک پنجاهمین مجمع این کمیته بود که به صورت «فوق العاده» و در فاصله سه ماه پس از مجمع سالیانه ۱۴۰۰ اجرا شد. دعوت نامه حضور در این مجمع دو هفته پیش در اختیار اعضای مجمع قرار گرفت در حالی که طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک دعوتنامه حضور در مجامع باید یک ماه زودتر ارسال شود (تبصره ۲ از ماده ۷ -جلسات مجمع عمومی)
وقتی این مساله یعنی «نادیده گرفتن اساسنامه در آغاز روند انتخابات کمیته» و تاکید بر «غیرقانونی بودن مجمع» در گزارش خبرگزاری مهر مورد نقد قرار گرفت، این گونه عنوان شد که مجمع سوم خردادماه به صورت مشورتی انجام می شود. حال آنکه طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک مجامع به صورت عادی یا فوق العاده برگزار می گردد و هیچ اشاره ای به مشورتی بودن این مجامع نشده است. ضمن این که در دعوت نامه ارسالی هم از این مجمع بعنوان فوق العاده یاد شده بود.
فوق العاده بودن مجمع هم به این معناست که تمام اصول آن باید منطبق با اساسنامه باشد.

تاکید بر فوق العاده بودن مجمع در دعوتنامه ارسالی برای اعضا
گردوخاک آبروی ورزش ایران را خرید
قرار بود مجمع سوم خردادماه کمیته ملی المپیک با حضور «حسین المسلم» مدیر کل شورای المپیک آسیا (OCA) و «حیدر فرمان» مدیرکل دپارتمان ورزش بازی های آسیایی اجرا شود. طوفان شن و آلودگی بیش از اندازه هوا در کویت اما سفر این دو مدیر ورزش آسیا به ایران را لغو نمود و بدین ترتیب مجمع در غیاب آنها انجام شد و به سرانجام رسید.
این در حالی است که قطعی برق محل برگزاری مجمع کمیته ملی المپیک مشکلاتی را در خلال برگزاری آن ایجاد کرد اما خوشبختانه میهمانان خارجی نبودند و این مشکلات فقط گریبانگیر میهمانان داخلی شرکت کننده در مجمع شد.
دستورالعمل هایی که نادیده گرفته شد
برای برگزاری پنجاهمین مجمع کمیته ملی المپیک به غیر از تعیین زمان انتخابات، سه دستور العمل دیگر هم تعیین شده بود که از میان آنها فقط اصغر رحیمی گزارش خود از روند آماده سازی کاروان اعزامی به بازیهای کشورهای اسلامی را ارائه نمود. قرار بود در این مجمع گزارش نشست هیات اجرایی شورای المپیک آسیا (OCA) توسط سیدرضا صالحی امیری عرضه شود اما کوچکترین اشاره ای به آن نشد. همینطور مقرر شده بود کیکاوس سعیدی گزارشی از عملکرد کمیته و هیات اجرایی داشته باشد اما وی هم صحبتی دراین زمینه نداشت و تنها کلیپی مرتبط پخش گردید.
بررسی «آئین نامه» جایی در محورهای مجمع نداشت
بخش قابل توجهی از مجمع فوق العاده کمیته ملی المپیک به بخشنامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک اختصاص داشت و اصلاحاتی که کمیته بین المللی المپیک خواهان انجام آنها شده است. البته که به قول صالحی امیری، IOC شب پیش از مجمع نظر نهایی خود در مورد بخشنامه را به کمیته ملی المپیک اعلام نموده بود اما به هر حال این توجیهی نیست به جهت اینکه بحث و تصمیم گیری در مورد آن خارج از دستورالعمل های تعیین شده برای مجمع، مطرح شود.
آنچه مسلم است برای مجمعی مانند مجمع کمیته ملی المپیک که بزرگترین گردهمایی ورزشی ها بشمار می رود دستورالعمل هایی تعیین می شود تا روند برگزاری نشست بر مبنای آنها جلو برود. بنا بر این در همین مجمع روز گذشته، خودِ صالحی امیری با پیشنهاد مطرح شده از جانب محمد علیپور در ارتباط با افزایش تعداد روسای فدراسیون های المپیکی در ترکیب هیات اجرایی مخالفت کرد.
با این حال در مجمع روز گذشته موضوعات در رابطه با بخشنامه مطرح و در نهایت صالحی امیری برای حل و فصل آنها از اعضای حاضر تفویض اختیار گرفت.

بی تدبیری هیات اجرایی و تاریخِ «یهویی»
انتخابات کمیته ملی المپیک و تعیین زمان برای آن اصلی ترین محور مجمع فوق العاده کمیته بود. اصلا برگزاری این مجمع بمنظور تصمیم گیری دراین زمینه برنامه ریزی شد. برای این منظور هم اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک دو زمان را تعیین کرده بودند.
آنها در نشستی که ۲۰ اردیبهشت ماه به صورت فوق العاده تشکیل دادند با در نظر گرفتن زمان برگزاری بازی های کشورهای اسلامی (۱۸ تا ۲۷ مردادماه) و لحاظ کردن شرایط کاروان اعزامی به این بازی ها، این گونه پیش بینی کردند که انتخابات کمیته در تاریخ ۲۰ تیرماه یا ۳۰ مردادماه اجرا شود. در نهایت اما زمان مقرر و مصوب در مجمع روز گذشته برای برگزاری انتخابات، ۶ شهریورماه شد!
این زمان از آنجایی برای برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک گزینه شد که پرونده ایران در بازی های اسلامی بسته شده باشد و تمام نفرات اعزامی بخصوص روسای فدراسیون ها به صورت کامل از قونیه بازگشته باشند. نصرالله سجادی نخستین عضو مجمع بود که این پیشنهاد را بیان نمود. وی این گونه عنوان نمود که برگزاری انتخابات قبل از بازی های اسلامی (۲۰ تیرماه) می تواند سبب ایجاد خلل در کاروان و مهیا کردن آن شود. او با انجام انتخابات در دومین تاریخ پیشنهادی (۳۰ مردادماه) هم مخالفت کرد چون در فاصله خیلی کوتاهی پس از بازی های اسلامی بود یعنی زمانی که احیانا هنوز برخی از روسا در قونیه حضور داشتند.
در مورد درستی این نظر و ایده حرفی نیست کمااینکه برخی دیگر از اعضای مجمع هم با آن موافقت کردند اما سوال اینجاست که «چرا اعضای هیات اجرایی در تعیین زمان های پیشنهادی همه جوانب را در نظر نگرفته بودند و زمان هایی را تعیین کردند که حرف و حدیثی در مورد آنها نباشد؟»
در هر صورت به خاطر برخی بی تدبیری ها ۶ شهریورماه در برگه رای بعنوان دومین گزینه برای انتخابات کمیته ملی المپیک لحاظ شد در حالی که تا پیش از آغاز مجمع جزو گزینه ها نبود.
برگه هایی که به درستی جایگزین سلام و صلوات شد
یکی از دغدغه ها در مورد تعیین زمان انتخابات کمیته ملی المپیک در مجمع روز گذشته مربوط به چگونگی رای گیری برای آن بود بخصوص این که نحوه رای گیری در مجمع ۱۷ اسفندماه - تعویق انتخابات- با شک و شبهه زیادی همراه شد چونکه در آن مجمع بالا بردن دست ها ملاک تصمیم گیری دراین زمینه شد و اصلا مشخص نشد که تعداد آرای موافق برای تایید تعویق انتخابات مطابق با اساسنامه شده است یا نه.
در همین راستا برگه های آرا و شمارش آنها ملاک رای گیری برای تعیین تاریخ انتخابات کمیته ملی المپیک در مجمع روز گذشته شد و به همین دلیل در شمارش تعداد آرا و تطابق آن با اساسنامه - از حیث نصف بعلاوه یک- هیچ خدشه ای وارد نیست باآنکه از همین اقدام درست هم حرف و حدیث هایی درآمد.

برگه های رای شماره گذاری شده بود طبق آن در اختیار اعضا قرار می گرفت
بدعتی که باید در نطفه خفه شود!
برگه هایی آرای مجمع فوق العاده کمیته ملی المپیک «شماره گذاری» شده بود، طرحی که بدون سابقه و برای اولین بار در رای گیری ورزشی ها به کار گرفته شد. بر این اساس برگه های رای بر مبنای شماره مندرج روی آن و تطابق شماره ها با فهرستی که دربرگیرنده اسامی اعضای مجمع بود در اختیارشان قرار می گرفت.
البته قانون هیچ اشکالی به این کار وارد نکرده است اما به هر حال اقدامی است که حداقل در ورزش مرسوم نبوده و نیست و خلاف عرف انجام شد و حتی این شائبه را به وجود آورده که ممکنست بر مبنای شماره گذاری صورت گرفته، رای اعضا مشخص شود.
در هر صورت این اقدام غیرمرسوم بدعت اشتباهی است که باید در همین آغاز و در نطفه خفه شود تا اجرای آن برای مجامع آتی بخصوص مجامع انتخاباتی دردسرساز نشود.
آرای بی تأثیر اما غیرقانونی
اعضای هیات اجرایی همچون شرکت کنندگان در مجمع فوق العاده کمیته ملی المپیک بودند که اتفاقا در رای گیری برای تعیین تاریخ انتخابات هم شرکت داشتند حال آنکه آنها اصلا عضو مجمع به حساب نمی آیند.
در اساسنامه کمیته ملی المپیک و در ماده مربوط به ترکیب اعضای مجمع (ماده ۵) تنها به اعضای هیات رئیسه اشاره شده و اصلا از اعضای هیات اجرایی نام برده نشده است. طبق این اساسنامه آرای هیات اجرایی تنها زمانی لحاظ خواهد شد که مبحث منحصرا در رابطه با بازی های المپیک در دستور جلسه قرار داشته باشد. (تبصره ۲ از ماده ۸- نصاب جلسات و مصوبات مجمع عادی)
با این اوصاف اعضای هیات اجرایی در مجمع روز گذشته جزو رای دهندگان بودند و رای شان هم محاسبه شد. توضیح بعضی از آنها این بود که «تعیین زمان انتخابات با هیات اجرائیست اما ما برای حفظ حرمت، تصمیم گیری دراین زمینه را به مجمع کشاندیم.»، البته که چنین توضیح و تفسیری قانونی نیست بخصوص که در نهایت زمانی برای انتخابات نهایی شد که پیشنهاد هیات اجرایی نبود.
البته که باتوجه به نتیجه رای گیری (۶۰ رای شامل ۱۵ رای به تاریخ ۲۰ تیرماه و ۴۱ رای به تاریخ ۶ شهریورماه) اگر هم اعضای هیات اجرایی رای نمی دادند یا آرای آنها محاسبه نمی شد تاثیری در خروجی مجمع و تعیین زمان انتخابات نداشت اما به هر حال عرف و قانون مساله ای نیست که نادیده گرفته شود.


منبع:

1401/03/04
11:05:09
5.0 / 5
695
تگهای خبر: بازی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
ساماس - یوگا