با پوکی استخوان می توان ورزش کرد؟

با پوکی استخوان می توان ورزش کرد؟

ساماس: اگر پوکی استخوان دارید، ممکنست به اشتباه فکر کنید ورزش منجر به شکستگی می شود در صورتیکه ورزش از استخوان های شما محافظت می کند.


به گزارش ساماس به نقل از ایسنا، پوکی استخوان یکی از دلیلهای اصلی ناتوانی خصوصاً در زنان مسن و یک اختلال ضعیف کننده استخوان است که اغلب منجر به شکستگی در لگن و ستون فقرات می شود و می تواند به شدت موجب لطمه و تحلیل شود.
چگونه می توانید خطر مبتلاشدن به پوکی استخوان را کاهش داد؟
انواع خاصی از ورزش ها، عضلات و استخوان ها را تقویت می کنند و فعالیت بدنی منظم می تواند موجب افزایش قدرت عضلانی، بهبود تعادل بدن، کاهش خطر شکستگی استخوان و تسکین یا کاهش درد شود.
هیچ گاه برای شروع ورزش دیر نیست و سفارش می شود پیش از شروع هر برنامه ورزشی برای پوکی استخوان با پزشک مشورت کنید چونکه ممکنست ابتدا به چند آزمایش نیاز داشته باشید و اقداماتی نظیر اندازه گیری تراکم استخوان و ارزیابی تناسب اندام را انجام دهید.
مرحله بعد انتخاب فرم مناسب ورزش و به سبب درجات مختلف پوکی استخوان و خطر شکستگی، ممکنست از انجام برخی ورزش ها منع شوید، بدین سبب از پزشک یا فیزیوتراپ خود بپرسید آیا در معرض خطر مشکلات در رابطه با پوکی استخوان هستید یا خیر؟ در عین حال متوجه شوید که چه ورزش هایی برای شما مناسب می باشد.
بر طبق این مطلب که از طرف رمضان حیدریان متخصص پزشی ورزشی تهیه شده و از طرف فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: کارهای مختلفی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان سفارش می شود که می توان به تمرینات قدرتی بخصوص برای قسمت بالای کمر، کارهای هوازی تحمل وزن، تمرینات انعطاف پذیری، تمرینات ثبات و تعادل، آموزش قدرت اشاره نمود و دانست که تمرینات قدرتی شامل استفاده از وزنه های آزاد، نوارهای مقاومتی، همین طور تمرین مقاومتی می تواند به حفظ تراکم استخوان کمک نماید.
اگر از دستگاه های وزنه برداری استفاده می کنید، مراقب باشید که در حین انجام تمرینات یا تنظیم دستگاهها، ستون فقرات خودرا نپیچانید.
تمرین مقاومتی خصوصاً اگر درد دارید باید متناسب با توانایی و تحمل شما باشد. یک فیزیوتراپیست یا مربی شخصی با تجربه کار با افراد مبتلا به پوکی استخوان می تواند به شما در توسعه روتین های تمرین قدرتی کمک نماید.
چه ورزش هایی باید انجام داد؟
یکی از نکات بسیار مهم نیز که باید به آن توجه داشت این که فرم و تکنیک مناسب برای جلوگیری از لطمه دیدگی و بهترین استفاده از تمرین، بسیار مهمست.
فعالیت های هوازی تحمل وزن
کارهای هوازی تحمل وزن شامل انجام تمرینات هوازی روی پاها است که استخوان ها وزن شما را تحمل می کنند؛ بعنوان مثال می توان به پیاده روی، ایروبیک کم ضربه، بالا رفتن از پله و... اشاره نمود.
این نوع ورزش ها مستقیما روی استخوان های پا، باسن و پایین ستون فقرات کار می کنند تا از دست رفتن مواد معدنی را کاهش دهند و همین طور فواید قلبی عروقی دارند که سلامت قلب و سیستم گردش خون را تقویت می کنند.
باید بدانیم که شنا و دوچرخه سواری فواید زیادی دارند اما بار تحمل کننده وزنی که استخوان های شما برای کاهش از دست دادن مواد معدنی نیاز دارند را فراهم نمی کنند. با این وجود اگر از این فعالیت ها لذت می برید، آنها را انجام دهید، فقط باید اطمینان پیدا کنید تا جایی که می توانید کارهای تحمل وزن را نیز داشته باشید.
تمرینات انعطاف پذیری
حرکت دادن مفاصل در دامنه کامل حرکتشان به شما کمک می نماید تا عضلات خودرا به خوبی ورزش دهید و بهتر است حرکات کششی پس از گرم کردن عضلات انجام شود؛ بطورمثال در آخر جلسه تمرینی یا پس از یک گرم کردن ۱۰ دقیقه ای باید به آرامی و بدون جهش انجام شوند.
از کشش هایی که ستون فقرات شما را خم می کند یا موجب خم شدن کمر شما می شود، خودداری کنید یا از پزشک خود بپرسید که کدام تمرینات کششی برای شما بهتراست.
تمرینات ثبات و تعادل
اگر حرکات ورزشی بصورت منظم انجام گیرند، موجب بهبود تعادل و کاهش احتمال زمین خوردن می شوند؛ حرکات ورزشی مانند قرار دادن پاها پشت سرهم و فشار وارد کردن به پا موجب می شود ثبات و تعادل خودرا بهتر حفظ کنید.
حرکاتی که باید از انجام آن اجتناب کرد
اگر پوکی استخوان دارید، نباید برخی ورزش ها را انجام دهید. کارهایی مانند پریدن و دویدن می تواند منجر به شکستگی در استخوان های ضعیف شود و بطور کلی از حرکات تند خودداری کنید و تمرینات را با حرکات آهسته و کنترل شده انجام دهید.
پیچش، چرخش، ورزش هایی که در آنها از ناحیه کمر به جلو خم می شوید و کمر خودرا می پیچانید، مانند لمس انگشتان پا یا دراز و نشست، می تواند خطر شکستگی فشاری در ستون فقرات را در صورت مبتلاشدن به پوکی استخوان افزایش دهد.
سایر کارهایی که ممکنست شما را ملزم به خم شدن یا چرخش شدید در ناحیه کمر کند، گلف، تنیس، بولینگ و برخی حرکات یوگا است و اگر از سلامت استخوان های خود مطمئن نیستید با پزشک خود صحبت کنید.
اجازه ندهید ترس از شکستگی شما را از ورزش باز دارد، همانطور که گفته شد سبک زندگی فعال که شامل انجام حرکات ورزشی استقامتی و تحمل وزن است برای حفظ سلامت استخوان مهم بشمار می رود وهمانند هر بیماری دیگر، در بیماری پوکی استخوان نیز سبک زندگی سالم مهم و رژیم غذایی و درمان گیاهی که شامل مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین D است و بسیار مفید خواهد بود.




منبع:

1400/11/13
10:28:24
5.0 / 5
574
تگهای خبر: آموزش , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
ساماس - یوگا