وزیر بهداشت تاكید كرد

کاهش خطر عدم دسترسی به غذای سالم در مناطق محروم با توزیع کالابرگ مجانی

کاهش خطر عدم دسترسی به غذای سالم در مناطق محروم با توزیع کالابرگ مجانی

به گزارش ساماس، وزیر بهداشت، حوزه سلامت را از قوی ترین حوزه های کشور خواند و با تکیه بر مبحث امنیت غذایی اظهار داشت: دولت سیزدهم به منظور دسترسی به غذای مناسب توزیع کالابرگ را در دستور کار قرار داد و این طرح می تواند خطر عدم دسترسی به مواد غذایی سالم را در مناطق محروم کم کند.


به گزارش ساماس به نقل از ایسنا، دکتر بهرام عین الهی در همایش روز جهانی ایمنی غذا که امروز، یکشنبه، ۲۰ خرداد برگزار گردید، اظهار داشت: بطور قطع، روح رئیس جمهور شهید در این برنامه حضور دارد. اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بهداشت بسیار پرارزش است. جلسه سازمان بهداشت جهانی بتازگی انجام شد و در آن جلسه، رئیس جمهور شهید را به عنوان حامی مردم در حوزه سلامت معرفی کردم.
وی با اعلان اینکه تشکیل جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، اظهار داشت: قبل از دولت سیزدهم، برگزاری جلسات شورای عالی سلامت لغو شده بود، اما بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سه جلسه شورای عالی سلامت انجام شد.
وزیر بهداشت با اعلان اینکه اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سلامت بسیار گسترده است، اشاره کرد: قبل از این که دولت سیزدهم سیاست امور را در دست بگیرد، میزان مرگ و میر کرونایی در روز حدود ۷۰۰ نفر و مرگ و میر هفتگی ناشی از این بیماری ۵هزار نفر برآورد شده بود دولت سیزدهم با واکسیناسیون گسترده توانست از روند مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا پیشگیری کند.
عین الهی در ادامه صحبت هایش با اعلان اینکه «امنیت غذایی» و «تولید غذا» با یکدیگر تفاوت دارند، اضافه کرد: هنگامی که از تولید غذا سخن به میان می آید باید به امنیت غذایی دقت نماییم. وزارت بهداشت، متولی حوزه سلامت بشمار می رود و به سبب این که امنیت غذایی بر سلامت مردم اثرگذار می باشد، متولی امنیت غذایی هم بشمار می رود. نکته مهم و اساسی اینست غذا از منظر کمی و کیفی باید سالم باشد.
وی با اعلان اینکه حوزه سلامت جزو قوی ترین حوزه های کشور به حساب می آید، اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، دستاوردهای بسیاری حاصل شده و حوزه سلامت جزو قوی ترین دستاوردهای کشور بشمار می رود.
وزیر بهداشت با اعلان اینکه مبحث امنیت غذایی بسیار گسترده است، اظهار داشت: مبحث غذا از آغاز زنجیره تولید تا رسیدن یک محصول به سفره مردم باید تحت پوشش امنیت غذایی قرار گیرد.
عین الهی با اعلان اینکه شورای عالی تغذیه و شورای عالی سلامت طی ۲۰ سال قبل با یکدیگر ادغام شدند، اظهار داشت: این دو شورا با یکدیگر ادغام شده اند و تفکیک ناپذیر هستند.
وی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در عرصه سلامت اظهار داشت: تأمین امنیت غذایی و دسترسی مطلوب به غذا در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری قرار دارد.
عین الهی با اعلان اینکه مبحث امنیت غذایی در کانون توجه رئیس جمهور شهید قرار داشت، اشاره کرد: همایش روز جهانی امنیت غذایی با دستور رئیس جمهور درحال برگزاری است. ایشان همواره بر لزوم تأمین امنیت غذایی تاکید داشت و بر دسترسی همگانی به غذای سالم تاکید می کرد.
وی با اعلان اینکه سند «شورای سلامت و دانش بنیان» به تصویب رسیده، اضافه کرد: سند شورای سلامت و دانش بنیان به تصویب رسیده و آماده است. بطور قطع، استفاده از توان شرکت های دانش بنیان که وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی هستند در حوزه سلامت غذا اثرگذار می باشد. مبحث امنیت غذایی یک مبحث چند وجهی و نیازمند همکاری چندجانبه است؛ بنا بر این کمیسیون های «پایدار غذا»، «دسترسی اقتصادی»، «استاندارد»، «علمی و فرهنگی»، «امنیت و دفاعی» و «امنیت غذایی» تشکیل شده است که هر کدام از مسؤلان کشوری مسئولیت یکی از این کمیسیون ها را بر عهده دارند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: مبحث دسترسی به نان و غنی سازی آرد در ۱۰ استان کشور اجرا می شود. طرح توزیع آرد سبوس دار در نانوایی های داوطلب اجرا می شود.
عین الهی در رابطه با توزیع شیر در مدارس هم اظهار داشت: توزیع شیر در مدارس متوقف شده بود اما بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توزیع شیر در مدارس بار دیگر از سر گرفته شد. وزارت آموزش وپرورش مسئولیت توزیع شیر را بر عهده گرفته است.
وی با اعلان اینکه دولت سیزدهم بمنظور دسترسی به غذای مناسب توزیع کالابرگ را در دستور کار قرار داده است، اظهار داشت: طرح توزیع کالابرگ مجانی می تواند خطر عدم دسترسی به مواد غذایی سالم را در مناطق محروم کم کند.
وزیر بهداشت با اعلان اینکه رژیم غذایی ناسالم با وضعیت مالی ارتباط ۱۰۰ درصدی ندارد، اضافه کرد: برخی افراد دارای وضعیت اقتصادی مناسبی هستند اما رژیم غذایی نامناسبی دارند و از غذاهای پرکالری، چرب و پرنمک تغذیه می کنند. مصرف میوه و سبزیجات باید در رژیم غذایی لحاظ شود؛ مصرف میوه و سبزیجات می تواند مبتلا شدن به بیماریهای غیر واگیر را به میزان ۲۰ درصد کم کند.
عین الهی با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهانی در رابطه با وضعیت رژیم غذایی در کشورهای آسیایی و آفریقایی اظهار داشت: بر مبنای آمار و ارقام پخش شده، حدود ۲ میلیارد نفر از مردم جهان که در کشورهای آسیایی و آفریقایی زندگی می کنند از نظر برخورداری رژیم غذایی دارای رژیم ناسالم هستند.
وی با اعلان اینکه وزارت بهداشت طی سال قبل پویش سلامت را برگزار کرد، اضافه کرد: ۸۸۰ هزار نفر در چالش سلامت شرکت کردند. بررسی نتایج پویش سلامت مبین اینست که ۸ میلیون ایرانی مبتلا به فشار خون هستند اما از بیماری خود اطلاعی ندارند. همینطور ۴۶۰هزار ایرانی به دیابت مبتلا بودند اما از این مساله ناآگاه هستند. نتایج پویش سلامت حاکی از اینست ۸ میلیون نفر و ۴ میلیون نفر به ترتیب مشکوک به فشار خون و دیابت هستند.
وزیر بهداشت در رابطه با بیماریهای غیر واگیر اظهار داشت: متاسفانه میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر بسیار زیاد است. همینطور اثرات زیست محیطی بر امنیت غذایی اثرگذار می باشد. گازهای گلخانه ای بر محیط زیست و محصولات کشاورزی اثر می گذارند و می تواند سبب افزایش فلزات موجود در مواد غذایی شود. روز جهانی ایمنی غذا یک فرصت مغتنم جهت استفاده از ظرفیت صاحب نظران حوزه امنیت غذایی است. بررسی ها مبین اینست سالانه ۶۰۰ میلیون نفر به سبب نداشتن امنیت غذایی گرفتار بیماری می شوند و از این تعداد ۴۲۰ هزار نفر جان خویش را از دست می دهند.
عین الهی با اعلان اینکه پایش امنیت غذایی نیازمند یک سیستم پیشرفته است، اضافه کرد: کشور ما مجهز به این سیستم پیشرفته است؛ سیستم پیشرفته پایش امنیت غذایی کشور جمهوری اسلامی ایران، سازمان غذا و دارو است. سازمان غذا و دارو در حوزه امنیت غذایی فعالیت می کند و همکاری این سازمان با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت می تواند بسیار اثرگذار باشد. من از سازمان غذا و دارو می خواهم که در صورت هرگونه تخلف در حوزه تأمین غذای مردم بشدت به مبحث ورود کند.
وی افزود: مبحث امنیت غذایی مختص یک کشور نیست چون که مواد غذایی به کشورها صادر می شود. کشورها نه تنها وارد کننده مواد غذایی هستند بلکه مواد غذایی را به سایر کشورها صادر می کنند و بنا بر این مبحث امنیت غذایی مختص یک کشور نیست.
عین الهی در رابطه با لزوم ورود دانشکده های تغذیه به مبحث امنیت غذایی هم اظهار داشت: کارشناس شدن یک فرد به مفهوم سپری کردن دروس دانشگاه نیست بلکه یک کارشناس باید تحت آموزش مداوم قرار گیرد. مخاطرات فراوانی در رابطه با غذاهای فرآوری شده خصوصاً فرآورده های گوشتی وجود دارد. سوسیس و کالباس حاوی نیترات هستند که این ماده برای سلامتی مضر است و می تواند مشکلات گوارشی بوجود آورد. همینطور کاهش قند نوشیدنی ها باید در دستور کار قرار گیرد.
وی در رابطه با لزوم آموزش همگانی در رابطه با تغذیه اظهار داشت: آموزش همگانی در عرصه تغذیه از اهمیت فراوانی برخوردار است، فرهنگ مصرف فست فودها وارد کشور شده و خصوصاً در کانون توجه جوانان قرار گرفته است. بررسی ها مبین اینست که طب سنتی و عادات غذایی ایرانیان بر مصرف غذاهای سالم تاکید داشته است.



1403/03/21
10:55:53
5.0 / 5
186
تگهای خبر: آموزش , امنیت , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
ساماس - یوگا