عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان مطرح كرد:

حذف وعده سحری، یکی از عوامل اضافه وزن

حذف وعده سحری، یکی از عوامل اضافه وزن

ساماس: اصفهان یکی از اشتباهات رایج افراد در ماه رمضان، حذف وعده سحری است. حذف این وعده نه فقط سبب لاغری نمی گردد، بلکه منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.



محمدحسن انتظاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباب اهمیت آگاهی افراد از وعده های غذایی در ماه مبارک رمضان، در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: یکی از اشتباهات افراد در ماه رمضان حذف وعده سحری است. این کار نه فقط سبب لاغری نمی گردد، بلکه منجر به اضافه وزن و چاقی می شود. با توجه به این که در این ماه حدود ۱۵ ساعت روزه دار هستیم، سحری نخوردن موجب می شود بدن ما بر فرم صرفه جویی قرار بگیرد و در این حالت فقط شدت سوخت و ساز بدن پایین می آید و فرد بی حال و کم توان می شود.

وی افزود: با عجله حجم زیادی از غذا را تناول نکنیم و با توجه به این که خوراکی هایی مانند حلوا و زولبیا و بامیه تلفیقی از چربی و شیرینی و چاق کننده هستند، در مصرف آنها دقت نماییم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، با تأکید بر اهمیت وعده سحری، اظهار داشت: افراد در وقت سحر بیش از حبوبات بهره گیرند و مصرف غذاهای گوشتی را کاهش دهند. بهتر است غذاهای گوشتی را در وعده افطار مصرف کنند. سحری باید به شکلی باشد که افراد روزه دار برای مصرف کردن پروتئین و کربوهیدرات ها برنامه ریزی انجام دهند تا علاوه بر تامین انرژی، این مواد به آرامی جذب بدن شود. آرام جذب شدن مواد غذایی در بدن موجب دوام آوردن و کمتر گرسنه شدن افراد شود.

انتظاری با اشاره به این که باید بیش از میوه و سبزیجات استفاده شود، اظهار داشت: چای پررنگ، غذاهای سرخ شده، تند و شور موجب تشنه شدن می شود.

وی همین طور مصرف غذاهایی مانند عدس پلو با سالاد در سحر را سفارش کرد و گفت، این غذا علاوه بر جذب آرام در بدن، موجب می شود که مغز دیگر در معرض کمبود انرژی قرار نگیرد و موجب پایین آمدن سوخت و ساز بدن نیز نمی گردد.

بهتر است تا جایی که مقدور است پس از افطار میوه و سبزیجاتی مانند، گوجه فرنگی، کاهو و کدو برای جبران کمبود آب بدن مصرف کرد، چونکه کمبود آب در بدن موجب بی حالی و به همراه آن اضافه وزن و چاقی می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اعلان اینکه در زمان سحر باید مواد غذایی که قند، پروتئین و آب آن به آرامی در بدن جذب می شود را مصرف کرد، تصریح کرد: ترجیحا برای وعده های سحر و افطار سبزیجاتی مانند، لوبیا سبز، نخود سبز، کدو آب پز مصرف کنید. آجیل ها برای سحر گزینه مناسبی نیستند، اینگونه مواد به اندازه گوشت، چرب هستند و این چرب بودن موجب درگیر شدن سیستم گوارشی و دفع آب بدن می شود.







منبع:

1403/01/07
10:34:49
5.0 / 5
162
تگهای خبر: پروتئین , پزشك , پزشكی , چاقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
ساماس - یوگا