چطور می توانیم از تکرر ادرار شبانه جلوگیری کنیم؟

چطور می توانیم از تکرر ادرار شبانه جلوگیری کنیم؟

به گزارش ساماس، «حسین الزبیدی»، پزشک عمومی حدودا هر هفته حداقل یک بیمار را ویزیت می کند که از «نوکتوریا» (Nocturia) رنج می برد. این بیماری یک اصطلاح پزشکی برای کسانی است که در طول شب برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوند.


به گزارش ساماس به نقل از ایسنا، ضعیف شدن مثانه از عوارض جانبی شناخته شده بالا رفتن سن است و تحقیقات نشان داده است نوکتوریا بین ۶۹ تا ۹۳ درصد از مردان بالای ۷۰ سال را تحت تأثیر قرار می دهد. این مشکل اغلب با هیپرپلازی خوش خیم پروستات، یعنی بزرگ شدن پروستات و بافت های اطراف آن که با افزایش سن رخ می دهد، مرتبط می باشد.
الزبیدی، مدیر بخش سبک زندگی و فعالیتهای فیزیکی در کالج سلطنتی پزشکان عمومی انگلیس می گوید: برای خیلی از مردان بالای ۶۰ سال، این بدان معنا است که توانایی آنها برای تخلیه مثانه شان ضعیف است. آنها زمان بیشتری را صرف ماندن در توالت می کنند و به صورت کلی ادرار را در مثانه نگه می دارند، ازاین رو احتمال بیشتری دارد با تحریک ادرار از خواب بیدار شوند.
اما الزبیدی به تازگی شاهد یک روند نگران کننده جدید بوده است - خیلی از بیمارانی که برای ویزیت نزد او می آیند، مردان و زنانی در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی خود هستند. بعضی از متخصصان دریافته اند که نوکتوریا می تواند تا ۴۴ درصد از مردان بین ۲۰ تا ۴۰ سال را تحت تأثیر قرار دهد. پس چه اتفاقی افتاده است؟
یک نظریه اینست که تحریک ادرار در هنگام شب، نتیجه سبک زندگی مدرن است. الزبیدی می گوید: فکر می کنم دلیل اصلی آن عادات نوشیدن است. مردم اغلب در طول روز پرمشغله تر هستند، ازاین رو تمایل ندارند بامداد ها مایعات زیادی بنوشند، در حالیکه بدن ما برای همین کار طراحی شده است. افراد عصرها به علت تشنگی آب بیشتری می نوشند و سپس در ساعات اولیه بامداد که مثانه شان پر است از خواب بیدار می شوند.
چنین عادات ناسالم نوشیدن امکان دارد با علاقه ما به پلت فرم های استریم و شبکه های اجتماعی تشدید شود. یک مطالعه اخیر با استفاده از داده های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه در ایالات متحده نشان داد که ۳۲ درصد از شرکت کنندگان بالای ۲۰ سال مجبور بودند در طول شب، دو بار یا بیشتر برای ادرار کردن از خواب بیدار شوند. این وضعیت در افرادی که روزانه پنج ساعت یا بیشتر را صرف تماشای ویدیو می کنند، حدودا ۵۰ درصد بیشتر بود.
اما عوامل زیاد دیگری هم وجود دارند که می توانند در نوکتوریا نقش داشته باشند. «ربکا حداد»، پزشک بیمارستان «روچیلد» در پاریس که قبلا به صورت خاص روی تحقیقات نوکتوریا و پیری تمرکز داشته، می گوید سیگار کشیدن، مصرف الکل و کم تحرکی همگی می توانند ظرفیت مثانه را کاهش دهند و سبب شوند شما دفعات بیشتری احتیاج به ادرار کردن پیدا کنید. او می گوید بین فعالیت بدنی و تولید ادرار در طول روز و شب ارتباط وجود دارد.
حداد به صورت خاص توضیح می دهد که نشستن بیش از اندازه در طول روز یا خیره شدن به صفحه نمایش در طول عصر امکان دارد ریتم شبانه روزی بدن را تغییر دهد و منجر به پدیده عجیبی به نام پُرادراری شبانه (Nocturnal Polyuria) شود که در آن افراد در طول روز مقدار طبیعی ادرار دفع می کنند، اما در شب حجم زیادی ادرار تولید می کنند.
همینطور تغییرات بزرگ هورمونی زندگی سبب می شود که نوکتوریا با افزایش سن شایع تر شود. حداد اشاره می کند در حالیکه اغلب این مشکل بعنوان یک بیماری مردانه در نظر گرفته می شود اما برای زنان هم به همان اندازه مشکل ساز است. یک مطالعه پیشرو به نام «اپی لوتس» (EpiLUTS) که روی ۳۰ هزار نفر انجام شد، نشان داد ۶۹ درصد از مردان و ۷۶ درصد از زنان بالای ۴۰ سال با نوکتوریا زندگی می کنند که سبب می شود حداقل یک مرتبه در طول شب از خواب بیدار شوند.
او می گوید: نوکتوریا بطور قطع فراتر از مساله پروستات است. یائسگی یکی از دوره های گذار است که به صورت کلی بر بروز آن تاثیر می گذارد. کاهش سطح هورمون استروژن امکان دارد تغییرات آناتومیکی و فیزیولوژیکی در مثانه ایجاد نماید و در نتیجه ظرفیت عملکردی مثانه را کم کند. کمبود استروژن همینطور می تواند سبب تولید بیش از اندازه ادرار در شب شود.
چطور می توانیم از ادرار شبانه جلوگیری کنیم؟
به گزارش یورونیوز، وقتی صحبت از جلوگیری از نوکتوریا به میان می آید، بهترین سفارش احیانا تمرکز بر برنامه ریزی برای مصرف بیشتر مایعات در اوایل روز است. به صورت خاص، الزبیدی سفارش می کند که در سه ساعت پیش از خواب بیشتر از ۳۳۰ میلی لیتر مایعات مصرف نکنید. این مقدار معادل یک قوطی نوشابه معمولی یا یک لیوان بزرگ است.
اگر مجبور شدید شب بلند شوید، تلاش کنید زودتر به خواب برگردید. احیانا چک کردن پیام های گوشی یا چرخیدن در شبکه های اجتماعی وسوسه کننده است، اما باید بدانید که نور صفحه نمایش بر سطح هورمون های خواب تاثیر می گذارد و باردیگر خوابیدن را سخت تر می کند.
دکتر الزبیدی می گوید: وقتی برای رفتن به دستشویی بلند می شوید، تلاش کنید هیچ چراغی را روشن نکنید. چشمان شما باید با تاریکی سازگار شوند، چونکه نصف شب از خواب بیدار شده اید. سپس تلاش کنید زودتر به رختخواب برگردید. آخرین سفارش من اینست که یکی از سیگنال های کلیدی که بدن برای خوابیدن استفاده می نماید، کاهش دما است. بنابراین، وقتی به رختخواب برمی گردید، کافی است روبالشی را بچرخانید یا پتو را کنار بزنید، با این کار به احتمال زیاد باردیگر احساس خواب آلودگی خواهید کرد.
پنج دلیل دیگر که سبب می شود شب ها از خواب بپرید
- گرمای بیشتر از حد: در طول خواب، دمای مرکزی بدن شما باید ۱ تا ۲ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند. این الگوی رایج در بین تمام پستانداران است. با این وجود، اگر خیلی گرمتان شود - که می تواند ناشی از خوردن وعده غذایی حجیم نزدیک به زمان خواب یا مصرف الکل یا کافئین در عصر باشد (چون هضم غذا سبب افزایش متابولیسم شما می شود) - امکان دارد در رسیدن به خواب عمیق مشکل داشته باشید. همینطور امکان دارد پتوی شما خیلی کلفت باشد.
- استرس: یک روز پر استرس می تواند به معنای فعال بودن یک شبکه پیچیده در بدن شما به نام محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال باشد که مغز و غدد مختلف را به هم متصل می کند. این در شرایطی است که شما درحال کوشش برای خوابیدن هستید. این بدان معناست که کورتیزول، هورمون اصلی استرس، بسیار بالاتر از حد انتظار بدن شما در ساعات اولیه بامداد است. این می تواند چرخه طبیعی خواب شما را مختل کند.
- وقفه تنفسی در خواب: آپنه یا وقفه تنفسی در خواب، وضعیتی است که سبب توقف موقت تنفس می شود. این وضعیت حدود ۱.۵ میلیون نفر در انگلیس را تحت تأثیر قرار می دهد و در افراد دارای اضافه وزن شایع تر است. کمبود اکسیژن ناشی از این عارضه، رفلکس بقا را فعال می کند و بدین سان شما برای شروع باردیگر تنفس بیدار می شوید و چرخه خواب شما مختل می شود. در نتیجه، افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، بامداد ها احساس خستگی شدید می کنند.
- سوزش سر دل: خوابیدن به مدت طولانی در تخت به غذا و اسید معده اجازه می دهد تا به سمت مری سرازیر شود. این وضعیت در طول شب به آرامی افزوده می شود تا شما با سوزش و ناراحتی از خواب بیدار شوید. این وضعیت می تواند ناشی از سیگار کشیدن، خوردن وعده های غذایی حجیم پیش از خواب، مصرف غذاهای تند، اسیدی یا بسیار چرب و همینطور نوشیدن الکل و نوشابه های گازدار باشد.
- سندرم پای بیقرار: این بیماری که به طرز شگفت انگیزی شایع است، ۵ تا ۱۰ درصد از بزرگسالان در انگلیس را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند علل مختلفی از زمینه ژنتیکی تا کمبود آهن در مغز داشته باشد. برخی داروهای ضد افسردگی یا آنتی هیستامین می توانند این وضعیت را تشدید کنند. افراد مبتلا به این عارضه معمولاً احساس سوزن سوزن شدن یا کشش در پاهای خود دارند و علایم آن در شب شدیدتر است. بهترین چاره ها عبارتند از ورزش روزانه، برنامه خواب منظم، کشش عضلات پا پیش از خواب و حمام آب گرم.



1402/12/23
10:41:13
5.0 / 5
201
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
ساماس - یوگا