یك متخصص طب ایرانی مطرح كرد
لزوم توجه به ظرفیتهای طب ایرانی در حوزه گردشگری
به گزارش ساماس، یک متخصص طب ایرانی با تکیه بر اهمیت توجه به ظرفیتهای طب ایرانی در حوزه گردشگری سلامت، اظهار داشت: باید به سراغ مزیت های طب ایرانی برویم که در طب های سنتی دیگر کشورها وجود ندارد.
به گزارش ساماس به نقل از ایسنا، دکتر حسین رضایی زاده - دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی رشته طب سنتی و تاریخ علوم پزشکی، با اشاره به اینکه خیلی از مردم اروپا از طب ایرانی استفاده می نمایند، اضافه کرد: در کشوری مثل هندوستان بیشتر از ۸۰ درصد خدمات پزشکی مبتنی بر طب سنتی است و هند با این کار، بخشی از سلامت را به مردم واگذار کرده است. در آفریقا هم ۸۰ درصد مردم از طب سنتی استفاده می نمایند و به صورت کلی تا ۷۵ درصد در کشورهای توسعه یافته از طب سنتی استفاده می شود.
وی افزود: در چین با یک و نیم میلیارد جمعیت تا حدود ۴۰ درصد از خدمات نظام سلامت در ارتباط با طب سنتی است و بیشتر از ۴۴۰ هزار موسسه در چین خدمات طب سنتی را عرضه می دهند و در زمینه طب سنتی، تخت بیمارستانی هم در چین وجود دارد.
دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی رشته طب سنتی و تاریخ علوم پزشکی اظهار نمود: سال ۲۰۲۱ برآورد بازار جهانی طب سنتی و مکمل حدود ۹۳ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۲۳ پیشبینی شده است که به ۴۱۱ میلیارد دلار برسد؛ ازاین رو در این شرایط باید به سراغ مزیت های طب ایرانی برویم که در طب های سنتی دیگر کشورها وجود ندارد.
رضایی زاده خاطرنشان کرد: ظرفیتهای زیادی در گیاهان دارویی وجود دارد هم در حوزه مواد غذایی، هم آفت کش های گیاهی، داروهای گیاهی، لوازم آرایشی و بهداشتی و هم افزودنی، خیلی از این ها را انحصارا در ایران داریم.
وی افزود: تنوع انواع گیاهان دارویی در پاکستان، حدود ۳۰۰ نوع اما در ایران ۲هزار و ۳۰۰ نوع است که سهم ما از ارزآوری ۱۰۰ میلیون دلار و بسیار اندک است؛ در صورتی که نرخ صادرت پاکستان در این حوزه، یک و یک دهم میلیارد دلار است. از طرفی کره جنوبی به رتبه دوم جهان در تولید لوازم آرایشی با مزیت طبیعی بودن، تبدیل گشته و از سیاست های اصلی این کشور است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی رشته طب سنتی و تاریخ علوم پزشکی بیان نمود: سریع ترین رشد بازار در زمینه طب سنتی، در ارتباط با خاورمیانه و آفریقا است و بازار مصرف با زیرساخت هایی که فراهم شده، در ارتباط با اروپاست البته کره جنوبی، چین و هند هم بشدت با هم در این حوزه رقابت دارند.
رضایی زاده خاطرنشان کرد: اندازه بازار جهانی گردشگری سلامت در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱۵ میلیارد دلار تخمین زده شده و انتظار می رود که تا سال ۲۰۳۰ این رقم به حدود ۲۸۶ میلیارد دلار برسد.
وی با اشاره به اینکه ظرفیتهای بومی ایران و طب ایرانی در دسترس ماست، این ظرفیت را شامل گردشگری تندرستی مثل بومگردی ها، گردشگری طبیعت درمانی مثل رفتن به کویر، گردشگری پزشکی، گردشگری اقلیمی، گردشگری آب درمانی، گردشگری خوراک مثل زعفران، گردشگری گیاهان دارویی و گردشگری لباس دانست.
منبع: samas.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب