مزایای شیر از بهبود خواب تا پیش گیری از دیابت

مزایای شیر از بهبود خواب تا پیش گیری از دیابت

به گزارش ساماس، خوزستان کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت مصرف شیر اظهار داشت: دریافت مقدار کافی کلسیم علاوه بر تاثیر آن روی سلامت استخوان ها، در تنظیم خیلی از کارهای حیاتی بدن مانند انعقاد خون، هدایت جریان عصبی، انقباض عضلات، فعالیت آنزیمی و کنترل فشار خون نقش دارد.



ندا فرح بخش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اجرای پویش ملی اطلاع رسانی تغذیه سالم از اول تا ۱۵ بهمن ماه اظهار داشت: پیام روز هشتم این پویش "روزانه دو لیوان شیر بخورید، خواب بهتر با مصرف لبنیات بیشتر" است. ﺷﻴﺮ یک ﻏﺬﺍی ﻛﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ پروتئین باکیفیت بالا، ﺍﻧﻮﺍﻉ مواد معدنی ﻭ تعدادی ﺍﺯ ﻭﻳﺘﺎﻣﻴﻦ ﻫﺎ، ﻧﻘـﺶ مهمی ﺩﺭ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺣﻔﻆ سلامت ﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ.

وی اضافه کرد: ﺷﻴﺮ ﻭ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻫﺎی لبنی ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻛﻠﺴﻴﻢ هستند ﻭ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ برای ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﺍﺳﺘﺨﻮان ها، ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎ ﻭ پوﺳﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ میﺷﻮﺩ. ﺗﻨﻮﻉ ﺍﺟﺰﺍی ﻏﺬﺍیی ﺩﺭ ﺷﻴﺮ سبب ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺼﺮﻑ یک ﻟﻴـﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﺪﻩ ﺍی ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺿﺮﻭﺭی ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻛﺮﺩ.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: دریافت مقدار کافی کلسیم علاوه بر تاثیر آن روی سلامت استخوان ها، در تنظیم خیلی از کارهای حیاتی بدن مانند انعقاد خون، هدایت جریان عصبی، انقباض عضلات، فعالیت آنزیمی و کنترل فشار خون نقش دارد.

وی عنوان کرد: مصرف روزانه و منظم منابع غذایی غنی از کلسیم مانند شیر و ماست کم چرب می تواند خطر بروز برخی سرطان ها را کم کند. ترکیبات طبیعی موجود در شیر، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و با خنثی کردن سموم در وضعیت آلودگی هوا، از دستگاه تنفس و قلب و عروق محافظت می کند.

فرح بخش با اعلان اینکه مصرف شیر و لبنیات خطر مبتلاشدن به دیابت نوع دوم را می کاهد، افزود: نقش محافظتی لبنیات در مبتلاشدن به دیابت نوع دو تا حد زیادی به مواد مغذی لبنیات مربوط می شود که یکی از آنها پروتئین لبنیات است.

وی بیان کرد: کیفیت خواب ضعیف و خواب ناکافی بر بخش بزرگی از جمعیت تاثیر می گذارد. باتوجه به شواهد فزاینده ای که نشان میدهد خواب ضعیف یک عامل خطر رفتاری برای ایجاد بیماریهای قلبی متابولیک است، این مساله نگران کننده است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: محصولات لبنی بطور قابل توجهی غنی از تریپتوفان و یک بستر کلیدی برای تولید سروتونین و ملاتونین هستند که برای شروع و حفظ خواب مفید می باشد. علاوه بر این، محصولات لبنی طیفی از ریز مغذی ها را فراهم می کنند که در سنتز ملاتونین از تریپتوفان نقش دارند و می توانند به اثر خواب آور کمک کنند.

وی اضافه کرد: در بین منابع غذایی مختلف حاوی تریپتوفان، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر دَلَمه، پنیرهای سفت و ماست بطور قابل توجهی سرشار از این اسید آمینه هستند.

فرح بخش اظهار داشت: اگر فردی گرفتار بی خوابی های شبانه می شود و برای به خواب رفتن در شب گرفتار مشکل است، یک ساعت پیش از زمان خواب یک لیوان شیر به همراه کمی عسل میل کند؛ این نوشیدنی به بهتر خوابیدن کمک می نماید.




1402/11/08
16:10:32
5.0 / 5
250
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
لینک دوستان ساماس
ساماس - یوگا