راهکارهای تغذیه ای برای تقویت سیستم ایمنی مبتلایان به HIV

راهکارهای تغذیه ای برای تقویت سیستم ایمنی مبتلایان به HIV

به گزارش ساماس، تغذیه یک ابزار پرارزش برای افراد مبتلا به HIV است. دانستن این که افراد چه غذایی را چطور بخورند، می تواند به قوی نگه داشتن بدن و سیستم ایمنی آنها کمک نماید.


به گزارش ساماس به نقل از ایسنا، ماهیت التهابی اچ آی وی و ایدز، افراد مبتلا به آنرا در معرض خطر بیشتری برای عفونت، نارسایی کلیه و انواع خاصی از سرطان قرار می دهد. علاوه بر اثرات مخرب ویروس، عوارض جانبی بعضی از درمان های ضدرتروویروسی هم می تواند افراد مبتلا به HIV را مستعد مبتلا شدن به سایر بیماری ها مانند سندرم متابولیک کند.
تغذیه یک ابزار پرارزش برای افراد مبتلا به HIV است. چه اخیرا تشخیص داده شده باشد، چه هیچ نشانه ای از بیماری نداشته باشید یا در مرحله چالش برانگیزتری از HIV باشید، دانستن این که چه چیزی را چطور بخورید، می تواند به قوی نگه داشتن بدن و سیستم ایمنی بدن شما کمک نماید.
در واقع تغذیه سالم می تواند مزایای زیر را به دنبال داشته باشد:
_ علایم در رابطه با HIV را به حداقل برساند.
_ عوارض جانبی داروها را کم کند.
_ کیفیت زندگی را افزایش دهد.
_ مقاومت فرد را در مقابل سایر عفونت ها و عوارض افزایش دهد.
برای افراد مبتلا به ایدز و اچ آی وی باید نیازهای فردی در نظر گرفته شود. با این وجود، الگوهای غذایی سالم به صورت کلی زمان خوبی برای شروع است.
بیشتر بخوانید:
آخرین وضعیت HIV در کشور درمان مجانی و محرمانه HIV در کشور/ لزوم گسترش تست های خودآزمایی سفارش می شود فرد مبتلا برای حفظ وزن مناسب در طول روز کالری کافی مصرف کند. افراد مبتلا به HIV/AIDS امکان دارد احتیاج به تنظیم کالری و پروتئین مورد نیاز خویش را بسته به نحوه پاسخ آنها به درمان داشته باشند. بعضی از افراد امکان دارد در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند به کالری و پروتئین بیشتری نیاز داشته باشند.
به هر وعده غذایی پروتئین اضافه کنید. پروتئین مهم می باشد چونکه برای ساخت، ترمیم و حفظ سلول های بدن مورد نیاز است. همینطور در سیستم ایمنی بدن نقش دارد. منابع پروتئینی خوب شامل گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لبنیات کم چرب، تخم مرغ، لوبیا و عدس است.
از انواع غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین بدون چربی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به عملکرد بدن کمک می کنند. روی و ویتامین C به وسیله سیستم ایمنی استفاده می شود و آهن و ویتامین B۱۲ برای سلول های خونی سالم ضروری هستند. گنجاندن انواع غذاهای غنی از مواد مغذی به رفع این نیازها کمک می نماید.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در مورد مکمل های غذایی و گیاهی با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. پیش از شروع مکمل های جدید سؤال کنید چونکه بعضی از آنها می توانند با داروها تداخل داشته باشند.
مراقب ایمنی مواد غذایی باشید. افراد مبتلا به HIV/AIDS در مقابل مسمومیت غذایی صدمه پذیرتر هستند؛ چونکه HIV سیستم ایمنی را ضعیف می کند. رعایت ایمنی مواد غذایی به کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری کمک می نماید. از خوردن گوشت، ماهی و تخم مرغ خام یا نیم پز خودداری کنید. فقط شیر یا پنیر پاستوریزه مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات را بشویید و به یاد داشته باشید که از چاقوها و تخته های برش جداگانه برای گوشت خام و محصولات استفاده کنید.
اسهال، تهوع، استفراغ، درد دهان و تغییرات چشایی همگی از مسائل رایجی هستند که می توانند با HIV ایجاد شوند و امکان دارد غذا خوردن را دشوار کنند. بهترین درمان برای این موانع، ملاقات با یک متخصص تغذیه است. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک نماید تا برنامه تغذیه مناسبی را برای عبور از دوره های سخت ایجاد کنید.




منبع:

1402/09/25
15:06:45
5.0 / 5
359
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
ساماس - یوگا